Адаптація учнів 5 класу до навчання в основній школі
22 лютого 2024 року практичним психологом ліцею Стецюк Людмилою Тадеушівною проведено психолого-педагогічний консиліум
"Адаптація п'ятикласників до навчання в основній школі".
Причини труднощів періоду адаптації
Різка зміна умов навчання:
• збільшився обсяг і кількість навчальних предметів;
• збільшилось тижневе навантаження;
• розширилося коло вчителів-предметників, з якими учні мають постійно спілкуватися;
• розмаїтість і якісне ускладнення вимог, що висувають перед учнем різні вчителі-предметники;
• на зміну першій учительці прийшов класний керівник;
• відбувся перехід на кабінетну систему навчання;
• змінився статус “старшого” у початковій школі на “наймолодшого” – в основній.
Вікові особливості учнів:
- фізичні та фізіологічні зміни
• початок статевого дозрівання;
• інтенсивний ріст тіла;
• зростання фізичного навантаження на всі органи;
• нерівномірність фізичного розвитку і нервової системи.
- нестійкість психіки
• недосконалість нервової системи;
• незначний життєвий досвід;
• низький ситуативний імунітет.
Організаційні недоліки:
- недосконала система організації освітнього процесу
•відсутність чітких вимог до учня;
• дезорганізованість педагогічного та учнівського колективів.
- неправильні методи виховання в сім'ї• несприймання дитини;
• відсутність єдиних вимог з боку батьків;
• жорстоке ставлення до дитини;
• занадто лояльне ставлення до дитини.
Проблеми наступності у навчанні:
•недоліки розвитку інтелектуальних здібностей – вищих форм мислення, що не розвинулися в початковій школі;
• неповноцінність навичок, зокрема навичок читання, письма, лічби;
• несформованість понятійного мислення;
• відсутність мотивації навчання;
• несамостійність учнів;
• деіндивідуалізація, знеособлювання підходу вчителів-предметників до учнів;
• високі вимоги учителів-предметників, які часто не бачать різниці між п’ятикласниками й іншими учнями основної школи;
• предметне навчання (важко переключитися з одного виду діяльності на інший).
Методичні рекомендації
вчителям-предметникам, які працюють у 5-х класах
•враховувати в навчально - виховному процесі вікові психофізіологічні особливості учнів;
•враховувати труднощі адаптаційного періоду, вікові особливості п’ятикласників у виборі термінології, методичних прийомів;
•не перевантажувати учнів надмірними за обсягом домашніми завданнями, дозувати їх з урахуванням рівня підготовки учня, гігієнічних вимог віку;
•стежити за темпом уроку: високий темп заважає багатьом дітям засвоювати матеріал;
•налагоджувати емоційний контакт з класом та з батьками учнів;
•не використовувати оцінку як засіб покарання учня: оцінка досягнень повинна орієнтуватись на успіх, сприяти мотивації навчання, а не її зниженню;
•фіксувати позитивну динаміку в розвитку кожного учня (не порівнювати учнів одного з одним, а порівнювати певні досягнення сьогодні і вчора);
•розвивати навички самоконтролю, вміння оцінювати свою роботу і роботу класу;
•забезпечувати наступність вимог між початковою і середньою школою;
•на засіданнях методичних об’єднань розглянути критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи та здійснити порівняльний аналіз вимог в основній школі;
•формувати активно – пізнавальне ставлення до свого предмету;
•розвивати навички самостійної роботи: користування додатковою літературою, словниками, довідниками, інтернет – ресурсами;
•спонукати учнів до вивчення правил, практичного їх застосування за допомогою інтерактивних методів (робота в групах, парах, форма діалогу);
•розвивати уважність, вміння зосереджуватися на окремих деталях;
•дотримуватися єдиних вимог до усного та писемного мовлення;
•на кожному уроці проводити фізкульт - хвилинки;
•виховувати почуття відповідальності за одержані знання, переконувати учнів у майбутньому їх застосуванні;
•не створювати ситуацій, що травмують психіку, під час виставлення оцінок за контрольні роботи, семестрові тощо; виставляти оцінки не формально, а з урахуванням особистих досягнень кожного учня;
•враховувати принципи роботи з обдарованими дітьми, які мають високі потенційні здібності;
•під час навчально – виховного процесу та на уроках фізичного виховання , під час позаурочних, позашкільних заходів враховувати стан здоров’я школярів.
Пам'ятка батькам
- Не забувай, що найважливіші зустрічі для кожної людини - це зустрічі з дітьми. Звертайте більше уваги на них - ми ніколи не можемо знати, кого ми зустрічаємо в дитині.
- Не картай себе, якщо не можеш зробити чогось для своєї дитини. Картай — якщо можеш, але не робиш. Пам'ятай: для дитини зроблено не достатньо, якщо не зроблено всього.
- Дитина - це не тиран, що заволодіває усім твоїм життям, і не тільки плід плоті і крові. Це та дорогоцінна чаша, яку життя дало тобі на збереження і на розвиток творчого вогню. Це розкріпачена любов матері і батька, в яких буде рости не «наша», «своя» дитина, а душа, дана на збереження.
- Умій любити чужу дитину. Ніколи не роби їй того, чого не хотів би, щоб робили твоїй.
- Люби свою дитину всякою - не дуже талановитою, невезучою, дорослою. Спілкуючись з нею, радій тому, що дитина - це свято, яке поки що з тобою.
Якщо дитину постійно критикувати - вона вчиться ненавидіти.
Якщо дитина живе у ворожнечі - вона вчиться агресивності.
Якщо дитину висміють - вона стане замкнутою.
Якщо дитина зростає у докорах - формується почуття провини.
Якщо дитину підбадьорюють - вона починає вірити в себе.
Якщо дитину хвалять - вона вчиться бути вдячною.
Якщо дитина зростає в чесності - вона вчиться бути справедливою.
Якщо дитина живе у безпеці - вона вчиться вірити людям.
Якщо дитину підтримують - вона вчиться цінувати себе.
Якщо дитина живе у розумінні і доброзичливості - вона вчиться знаходити любов цьому світі
ритруднощів періоду
адаптаціричини труднощів періоду дапіїПричини трудноПричини труднощів періоду адаптаціїщів періоду адаптаціїПричини труднощів періоду адаптації
Оновив(-ла) Марія Зайнчуковська 28.02.2024