Адаптація учнів 5 класу до навчання в основній школі

22 лютого 2024 року практичним психологом ліцею Стецюк Людмилою Тадеушівною проведено психолого-педагогічний консиліум

"Адаптація п'ятикласників до навчання в основній школі".

Причини труднощів періоду адаптації

Різка зміна умов навчання:

збільшився обсяг і кількість навчальних предметів;
збільшилось тижневе навантаження;
розширилося коло вчителів-предметників, з якими учні мають постійно спілкуватися;
розмаїтість і якісне ускладнення вимог, що висувають перед  учнем різні вчителі-предметники;
на зміну першій учительці прийшов класний керівник;
відбувся перехід на кабінетну систему навчання;
змінився статус “старшого” у початковій школі на “наймолодшого” – в основній.
 
Вікові особливості учнів:

- фізичні та фізіологічні зміни

початок статевого  дозрівання;
інтенсивний ріст  тіла;
зростання  фізичного навантаження на  всі органи;
нерівномірність фізичного розвитку  і нервової системи.
- нестійкість психіки
недосконалість  нервової системи;
незначний життєвий досвід;
низький ситуативний  імунітет.
 
Організаційні недоліки:
- недосконала система організації освітнього процесу
відсутність чітких вимог до учня;
дезорганізованість педагогічного та учнівського колективів.
- неправильні методи виховання в сім'ї
несприймання  дитини;
відсутність єдиних  вимог з боку   батьків;
жорстоке   ставлення  до дитини;
занадто лояльне ставлення до дитини.
 
Проблеми наступності у навчанні:
недоліки розвитку інтелектуальних здібностей – вищих форм мислення, що не розвинулися в початковій школі;
неповноцінність навичок, зокрема навичок читання, письма, лічби;
несформованість понятійного мислення;
відсутність мотивації навчання;
несамостійність учнів;
деіндивідуалізація, знеособлювання підходу вчителів-предметників до учнів;
високі вимоги учителів-предметників, які часто не бачать різниці між п’ятикласниками й іншими учнями основної школи;
предметне навчання (важко переключитися з одного виду діяльності на інший).
 
Методичні рекомендації
вчителям-предметникам, які працюють у 5-х класах
враховувати в навчально - виховному процесі вікові психофізіологічні особливості учнів;
враховувати труднощі адаптаційного періоду, вікові особливості п’ятикласників у виборі термінології, методичних прийомів;
не перевантажувати учнів надмірними за обсягом домашніми завданнями, дозувати їх з урахуванням рівня підготовки учня, гігієнічних вимог віку;
стежити за темпом уроку: високий темп заважає багатьом дітям засвоювати матеріал;
налагоджувати емоційний контакт з класом та з батьками учнів;
не використовувати оцінку як засіб покарання учня: оцінка досягнень повинна орієнтуватись на успіх, сприяти мотивації навчання, а не її зниженню;
фіксувати позитивну динаміку в розвитку кожного учня (не порівнювати учнів одного з одним, а порівнювати певні досягнення сьогодні і вчора);
розвивати навички самоконтролю, вміння оцінювати свою роботу і роботу класу;
забезпечувати наступність вимог між початковою і середньою школою;
на засіданнях методичних об’єднань розглянути критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи та здійснити порівняльний аналіз вимог в основній школі;
формувати активно – пізнавальне ставлення до свого предмету;
розвивати навички самостійної роботи: користування додатковою літературою, словниками, довідниками, інтернет – ресурсами;
спонукати учнів до вивчення правил, практичного їх застосування за допомогою інтерактивних методів (робота в групах, парах, форма діалогу);
розвивати уважність, вміння зосереджуватися на окремих деталях;
дотримуватися єдиних вимог до усного та писемного мовлення;
на кожному уроці проводити фізкульт - хвилинки;
виховувати почуття відповідальності за одержані знання, переконувати учнів у майбутньому їх застосуванні;
не створювати ситуацій, що травмують психіку, під час виставлення оцінок за контрольні роботи, семестрові тощо; виставляти оцінки не формально, а з урахуванням особистих досягнень кожного учня;
враховувати принципи роботи з обдарованими дітьми, які мають високі потенційні здібності;
під час навчально – виховного процесу та на уроках фізичного  виховання , під час позаурочних, позашкільних заходів враховувати стан здоров’я школярів.
 
Пам'ятка батькам 
- Не забувай, що найважливіші зустрічі для кожної людини - це зустрічі з дітьми. Звертайте більше уваги на них - ми ніколи не можемо знати, кого ми зустрічаємо в дитині.
- Не картай себе, якщо не можеш зробити чогось для своєї дитини. Картай — якщо можеш, але не робиш. Пам'ятай: для дитини зроблено не достатньо, якщо не зроблено всього.
- Дитина - це не тиран, що заволодіває усім твоїм життям, і не тільки плід плоті і крові. Це та дорогоцінна чаша, яку життя дало тобі на збереження і на розвиток творчого вогню. Це розкріпачена любов матері і батька, в яких буде рости не «наша», «своя» дитина, а душа, дана на збереження.
- Умій любити чужу дитину. Ніколи не роби їй того, чого не хотів би, щоб робили твоїй.
- Люби свою дитину всякою - не дуже талановитою, невезучою, дорослою. Спілкуючись з нею, радій тому, що дитина - це свято, яке поки що з тобою.
Якщо дитину постійно критикувати - вона вчиться ненавидіти.
Якщо дитина живе у ворожнечі - вона вчиться агресивності.
Якщо дитину висміють - вона стане замкнутою.
Якщо дитина зростає у докорах - формується почуття провини.
Якщо дитину підбадьорюють - вона починає вірити в себе.
Якщо дитину хвалять - вона вчиться бути вдячною.
Якщо дитина зростає в чесності - вона вчиться бути справедливою.
Якщо дитина живе у безпеці - вона вчиться вірити людям.
Якщо дитину підтримують - вона вчиться цінувати себе.
Якщо дитина живе у розумінні і доброзичливості - вона вчиться знаходити любов цьому світі
ритруднощів періоду
адаптаціричини труднощів періоду дапіїПричини трудноПричини труднощів періоду адаптаціїщів періоду адаптаціїПричини труднощів періоду адаптації
Оновив(-ла) Марія Зайнчуковська 28.02.2024